Co dělá mráz s vaší pneumatickou technologií?
Co nás čeká v únoru?
Únor je měsícem, kdy jsou u nás měřeny nejnižší teploty. Obvykle se průměrná teplota v únoru pohybuje v rozmezí od -5 °C do 4 °C. Nicméně v letech 2013, 2014, 2017 a 2018 byla naměřena teplota kolem -20 °C až -25 °C. Rekordem je pak hodnota -42,2 °C z 11. 2. 1929 v Litvínovicích u Českých Budějovic. Ke konci ledna předpovídali meteorologové na letošní únor průměrně teplé počasí s průměrným až lehce nadprůměrným množstvím srážek. Nicméně tyto předpovědi nebývají příliš přesné a vždy je lepší být připraven na horší průběh zimy.
Jak ovlivní mráz technologii?
Rozsah provozní teploty kompresoru je vždy uveden v jeho dokumentaci. Většinou se jedná o minimálně +5 °C do nejvýše +35 až 45 °C dle typu kompresoru. Nikdy by však okolní teplota neměla klesat pod bod mrazu.
Našim velkým nepřítelem je voda ve stlačeném vzduchu. Jak teplota klesá, voda snáze kondenzuje a může i zamrzat. K obvyklým problémům s vodou v pneumatickém systému, jako jsou snížení kvality výstupního vzduchu, oxidace a eroze kovových částí technologie nebo množení bakterií se tak přidává i led.
Led má objem v poměru k vodě 12:11 a jeho tlak za teploty -22 °C dosahuje až 210 MPa. Může způsobit zablokování některých částí technologie, jako jsou potrubí, odvaděče kondenzátu nebo filtry nebo i jejich trvalé mechanické poškození.
Dalším zimním problémem je viskozita oleje. Čím je teplota nižší, tím méně kapalný olej je a hůře tak plní svoji funkci mazadla. Následkem je vyšší spotřeba energie a větší opotřebení motoru kompresoru. V krajním případě se může kompresor úplně zastavit. Případně, díky většímu odporu kompresoru, zatěžovat motor zvýšeným proudovým odběrem.
Mráz má vliv i na kondenzační sušičky vzduchu. Voda v nich může zamrzat nebo může zamrznout vypouštěcí ventil, a to jak v otevřené, tak i zavřené poloze. V adsorpčních sušičkách pak může dojít vlivem nízké teploty k nesprávné funkci regenerace komory s nasyceným silikagelem.
Co s tím?
Preventivní kontrola a údržba je výrazně levnější než odstraňování závad, řešení výpadků ve výrobě nebo dokonce koupě nového kompresoru. Při očekávaných mrazech doporučujeme zkontrolovat:
- Místa, kde v pneumatickém systému dochází ke kondenzaci vody.
- Ventily pro odpouštění kondenzátu.
- Úniky vody z technologie.
- Vzduchové filtry.
- Stav oleje v kompresoru.
- Teplotu vzduchu v kompresorovně.
- Uzavření větracích otvorů a výdechů v kompresorovně používaných v létě.
Pokud ještě nepoužíváte nějakou formu vzdáleného monitoringu pneumatického systému, je nejvyšší čas o něm začít přemýšlet. Více se o něm dozvíte z našeho článku Chytrý stlačený vzduch.
Když už kompresor zamrzne, zavřete přívod studeného vzduchu a zvyšte teplotu v jeho okolí. Kompresor se rychleji ohřeje, pokud otevřete dvířka nebo sejmete vnější panely. Namiřte bezpečný zdroj tepla na olejovou nádrž. Když se kompresor rozběhne, sledujte ho, zda nevydává neobvyklý zvuk nebo z něj neunikají kapaliny.
Je možné, že bude nutné resetovat teplotní alarm, aby bylo možné kompresor nastartovat. Po nastartování už většinou kompresor vytváří dostatečné teplo pro svůj další běh.
Chcete mít jistotu, že mrazy nepoškodí vaši pneumatickou technologii nebo nezhorší kvalitu stlačeného vzduchu? Uvažujete o modernizaci svého pneumatického systému nebo pořízení nového?
Na základě dlouholetých zkušeností odborníků v AIR Consult CZ s.r.o. a moderních měřících přístrojů vám pomůžeme připravit vaši pneumatickou technologii i na velmi nízké teploty, zkontrolovat rozvody pneumatického systému, detekovat, změřit úniky v něm a celkově zefektivnit provoz vaší technologie.