Kdo maže, ten jede
Maziva
V každém běžném stroji dochází k vzájemnému tření mezi jeho pohyblivými součástmi. Tření snižuje účinnost stroje, produkuje teplo a zvyšuje opotřebení pohyblivých součástí. Nejběžnějším způsobem, jak tření snížit, je použít nějakou formu lubrikantu neboli maziva. Většinou jde o kapalnou látku na bázi oleje, případně o přepravovanou kapalinu, jestliže nemá abrazivní účinky (topná voda v otopných systémech). Kapalné mazivo nejenže sníží tření, ale také pomáhá odvádět vzniklé teplo a rozpouštět nebo transportovat pryč cizí částice. Jako mazivo lze ale využít také pevné látky, například plastická maziva, suchý grafit, PTFE, disulfid molybdenu a mnoho dalších. Tření se eliminuje i pomocí vzduchového polštáře.
Co jsou to oleje?
Obvyklé olejové lubrikanty se skládají z cca 90 % základového oleje a zbývající část tvoří různé druhy aditiv. Olej bývá nejčastěji minerálního typu, tedy vyrobený z ropy, ale v některých aplikacích se může jednat i o rostlinné oleje, různé syntetické kapaliny typu polyolefinů, esterů či silikonů. Aditiva mají za úkol ještě více snížit tření a otěr, zlepšit viskozitu, zabránit oxidaci, zvýšit teplotní odolnost a celkově prodloužit životnost olejového maziva.
A bezolejové kompresory?
Pro náročné aplikace vyžadující vzduch bez olejové kontaminace jsou určeny bezolejové kompresory. Využívají se pro lékařské a dentální aplikace, farmaceutickou výrobu, potravinářství, výrobu elektroniky, textilní průmysl, přesné lakování nebo čerpání nebezpečných plynů. Nejsou však zcela bez oleje. Ten jen není přítomen v místě stlačování vzduchu, kde jsou místo něj využívány speciální samomazací kluzné materiály, například kombinaci keramického povrchu válce s teflonovými pístními kroužky u pístových kompresorů.
Nejlepší olej pro váš kompresor
Na výběr máme ze dvou zmíněných druhů kompresorových olejů: minerální a syntetické. Minerální oleje jsou levnější, avšak dochází u nich k vyššímu výparu a tím také k vyššímu přenosu do stlačeného vzduchu. Protože snáze oxidují, je jejich servisní interval kratší než u olejů syntetických. Zároveň dochází i ke zkrácení životnosti dalších prvků olejového systému, jako jsou například filtry nebo olejové separátory. Minerální oleje se obecně doporučují pro kompresory s menší zátěží a přerušovaným použitím. Syntetické oleje vydrží přibližně o 50 % déle než minerální, nemusí se tak často doplňovat, zajišťují nižší provozní teplotu a neobsahují síru, která se může způsobovat karbonizaci ve válcích.
Většinou se pro běžné pístové kompresory doporučují minerální oleje se specifikací VBL, VCL a VDL, pro náročnější šroubové kompresory pak polosyntetické nebo plně syntetické oleje. My primárně doporučujeme použití olejů specifikace VDL. Nejvhodnější je u každého typu kompresoru používat lubrikant podle specifikace výrobce a nesnažit se ušetřit levnější variantou, prodlužováním délky jeho používání nebo dokonce nahrazením kvalitního kompresorového oleje druhem určeným pro auta nebo jiné stroje.
Chcete prodloužit životnost vašeho kompresoru? Rádi byste snížili jeho provozní náklady? Na základě dlouholetých zkušeností odborníků v AIR Consult CZ s.r.o. a moderních měřících přístrojů vám pomůžeme vybrat nejlepší kompresor, zkontrolovat jeho stav nebo najít a odstranit úniky ve vašem pneumatickém systému.